HOMEPAGE



Hamburg

CHOREOGRAPHIC DADAISM

“Lyrical Ping Pong” by Véronique Langlott at Monsun theatre Hamburg



Imagine a performance, where all the methods it is based on are declared at the first minute.


  • "Lyrical Ping Pong" von und mit Véronique Langlott Foto © Helena Robles
  • "Lyrical Ping Pong" von und mit Véronique Langlott Foto © Helena Robles
  • "Lyrical Ping Pong" von und mit Véronique Langlott Foto © Helena Robles
  • "Lyrical Ping Pong" von und mit Véronique Langlott Foto © Helena Robles

Von Anna Semenova-Ganz

Imagine a performance, where all the methods it is based on are declared at the first minute. Those methods are the rhythm, the sound and the content, which were taken from a poem and translated into choreography. Watching the solo performance “Lyrical Ping Pong” the spectator gets all the tools to decode the message, but is it possible to make a back-translation from the choreography?

In her formal research work the dancer and emerging Hamburg choreographer Véronique Langlott uses the text of invisible but indirectly present poem as a notation system for her dance, as a score, which assumingly is very strictly fixed, although we can only assume that relying on the technique of the performer’s body, which is pretty precise and convincing. The invisible poetry is filling the whole piece, which aims to structure itself on every new level bringing new criteria. One may notice that there is serious research work behind the choreography. The compositional relation of the movements is based on the deconstruction of three declared elements borrowed from the poem, together they create a collage from the movement and the text. It’s all about translation there and back, between the text and the dance, the chorographer bares her devices and makes the methodology visible or, at least, makes us to think that it is visible.

Two weeks ago Veronique was honored with jury prize at the festival “Hauptsache frei” for her older work “Restructuring”, the choreographic Bauhaus, where she explored relation of the movement and the form. In her newest “Lyrical ping pong”, which is more like choreographic Dadaism, she widens the horizons of her research to the language. She feels herself much more free than in the honored “Restructuring” determined by the form, this time she experiments with the alphabet, she zooms in and out at the letters and the words and meets obstacles, which nobody else may see. She jumps through the whole verses and that makes their absence more present and turns the whole work to be more layered and unpredictable.

Her dance falsely seems to be readable once you know all the codes the dancer uses, but instead of making direct translation, she creates new senses, balancing on the semiotic gap. The code she uses to translate the poem into dance is not the same we would use to translate the dance to the poem. More precisely – back translation is impossible in the limits of saving the sense. So, the dance here is an information generating action, based on artistic potential of the language. Here I should add: ‘And of the choreography too,’ so the piece doesn’t look like an evening reading. The premiere took place in a theatre and not in a library, so, I suspect that the significance of the dance is still here.

Veröffentlicht am 03.05.2017, von Gastbeitrag in Homepage, English Reviews, Kritiken 2016/2017

Dieser Artikel wurde 3609 mal angesehen.



Kommentare zu "Choreographic Dadaism"



    Bitte melden Sie sich an, um diesen Beitrag kommentieren zu können: Login | Registrierung



     

    LETZTE BEITRÄGE 'TANZ IM TEXT'


    »IMPROMPTUS« VON SASHA WALTZ IM AUGUST 2019 WIEDER IM RADIALSYSTEM

    Die Choreographie »Impromptus« von Sasha Waltz zur Musik von Franz Schubert wird am 7., 8., 10. und 11. August 2019 nach vierjähriger Pause wieder im Berliner radialsystem gezeigt.
    Veröffentlicht am 17.07.2019, von Anzeige


    »BILDERSCHLACHTEN«

    »Bilderschlachten / Batailles d‘Images« von Stephanie Thiersch beim Beethovenfest in Bonn
    Veröffentlicht am 16.07.2019, von Pressetext


    ARTORT 019 – GOES AIRFIELD

    Das alljährliche Heidelberger Sommer-Festival für Kunst im öffentlichen Raum bespielt in diesem Jahr den ehemaligen amerikanischen Flughafen Heliport Heidelberg.
    Veröffentlicht am 15.07.2019, von Anzeige



    AKTUELLE VORANKÜNDIGUNG



    »IMPROMPTUS« VON SASHA WALTZ IM AUGUST 2019 WIEDER IM RADIALSYSTEM

    Die Choreographie »Impromptus« von Sasha Waltz zur Musik von Franz Schubert wird am 7., 8., 10. und 11. August 2019 nach vierjähriger Pause wieder im Berliner radialsystem gezeigt.

    Mit »Impromptus« schuf Sasha Waltz im Jahr 2004 zum ersten Mal eine Choreographie zu klassischer Musik – aus der Epoche der Romantik.

    Veröffentlicht am 17.07.2019, von Anzeige

    LETZTE KOMMENTARE


    ENGAGEMENT VERLOREN

    Sergei Polunin nicht mehr im "Schwanensee" an der Pariser Oper
    Veröffentlicht am 15.01.2019, von tanznetz.de Redaktion


    RAUSCHEN VON SASHA WALTZ & GUESTS

    Uraufführung am 7. März 2019 in der Volksbühne Berlin
    Veröffentlicht am 01.02.2019, von Anzeige


    HERZLICHEN GLÜCKWUNSCH!

    Der Primaballerina Lynn Seymour zum 80. Geburtstag
    Veröffentlicht am 06.03.2019, von tanznetz.de Redaktion

    MEISTGELESEN (30 TAGE)


    EINS MIT SICH

    Solos von Urs Dietrich und Susanne Linke in der Heidelberger Hebelhalle

    Veröffentlicht am 02.07.2019, von Isabelle von Neumann-Cosel


    >KREISE(N)<

    Ein Kommentar zum Tanzkongress 2019

    Veröffentlicht am 14.06.2019, von tanznetz.de Redaktion


    OPULENZ UND EMOTIONALE ABSCHIEDE

    Die 45. Nijinsky-Gala beim Hamburg Ballett

    Veröffentlicht am 02.07.2019, von Annette Bopp


    QUICKLEBENDIG

    "Die Kunst der Fuge" von Antoine Jully in Oldenburg

    Veröffentlicht am 19.06.2019, von Gastbeitrag


    AUF NEUEN WEGEN

    "Shakespeare-Sonette" von drei jungen Choreografen beim Hamburg Ballett

    Veröffentlicht am 18.06.2019, von Annette Bopp



    BEI UNS IM SHOP